mandag 18. januar 2010

Sleep Cycle

Jeg er av de som alltid er trøtt som en sokk når vekkerklokken ringer. Selv om jeg er flink å gå tidlig i seng slik at jeg får plenty med søvn. Så når jeg fant programmet Sleep Cycle til Iphonen min så ble jeg litt interessert.

Sleep Cycle Alarm Clock bruker Iphonen sitt akselerometer til å analysere hvor mye jeg beveger meg når jeg sover. På denne måten bestemmer det hvilke søvnstadium jeg befinner meg i.

Stadium-1 er lett søvn og tildels likner våken tilstand.
Stadium-2 er noe dypere.
Stadium-3 og 4 er dyp søvn, og det er i dette stadiet svært vanskelig å vekke individet.

Det er slik at det er perioder hvor det er naturlig for kroppen å våkne opp. Det er også perioder hvor kroppen går glipp av deler av søvnstadiumet om man blir vekket da, og man våkner som en levende zombie. Det programmet gjør er at man stiller inn klokkeslettet man vil stå opp. Og ved å analysere hvordan man beveger seg 30 minutter før dette klokkeslettet så vekker den deg når du er i riktig søvnstadium.

Det høres kanskje litt hokus pokus ut, men i dag morges ble jeg vekket klokken 07.30 og var kvikk og rask. Under følger statistikken for natt til mandag. Jeg pleier å gå til sengs en del tidligere. Men lå å tastet med en hot dame så da tåler jeg å sovne litt seinere :D

Sleep statistics for 17 - 18 jan. (man.).

Went to bed / woke up: 23.52 / 07.30
Total time: 7h 37m

 

Mye bølger og ser jeg er nesten våken en del ganger. Skal fortsette å bruke programmet og se om det bare var flaks at jeg var kvikk og rask i dag. Pluss jeg vil se om det er noe likheter mellom hvordan jeg sover hver natt.

7 kommentarer:

Cathrine sa...

Jasså...hot dame,hehe så koselig da(= Innteresankt du....de søvngreiene. Tror jeg er på det siste stadie ganske ofte.....Sover som en stein,umulig å vekke meg,heh(=
Å du slutter å mobbe med den bananskrellinga,jeg er flink!!!
Så det så...:)

Stig sa...

Ja jeg vil si det er kjempekoselig, selv om det reduserer sovetimene mine hehe.

Jeg blir veldig varm om natten, så er sikkert derfor jeg beveger så mye på meg. Blir spennende å se hvordan grafen blir seende ut etter i natt.

Hehe jammen det er jo såååå gøy når du faktisk blir irritert av det :D Men ok, jeg skal være snill gutt. Du er sikkert kjempeflink med bananer.

Cathrine sa...

Eh ja....bananer er lixom min greie.....haha:p nei nå er det nok banansnakk her...

Fit mum sa...

Kul sak! Men du - kom deg inn i de dype søvnfaser da: det er jo der "vekst" skilles ut!

Stig sa...

Hehe desverre så har jeg ikke så mye kontroll over hvor dypt jeg sover gitt. Kanskje du har noen tips?

Tov sa...

Hei Stig. Teiper du iPhonen fast på kroppen da eller?

Stig sa...

Nei Tov hehe, den teipes ikke til kroppen. Jeg ligger den ved siden av hodeputen med fronten ned.