torsdag 5. november 2009

No pain, no gain!

Denne uken har jeg byttet treningsprogram Jeg har 2 programtyper jeg bytter mellom som regel. Men jeg bruker hver type i lengre perioder dvs ihvertfall 6 måneder. Jeg bytter når jeg har lyst å gjøre noe annet eller om jeg får noen småplager/skader på treningen.

Den ene typen, som jeg har holdt på med nå er DoggCrapp og der går det i tunge vekter, høy intensitet, 2 splitt, 3 økter i uken, 2 ukers rotasjon, restpauser etc. Det kan bli belastende på muskelfester og ikke minst krever mye restitusjon. Jeg får knallresultater av den type trening, løfter tyngre en jeg noensinne trodde jeg kunne løfte. Blir sliten og vokser. Men man får ikke den euforiske pumpfølelsen av en slik type trening.

Den andre treningsmetoden har ikke noe spesiellt navn. Så vi får kalle den Stig Spesial hehe. Dette er en 3 splitt, 2 ukers rotasjon, høy rep. Jeg har erfart at jeg reagerer godt på å switche til høye reps i en periode. Jeg brukte dette programmet på samme tid i fjor når jeg kom i knallform. Men øktene er tøff, både fysisk og psykisk.

Jeg hadde den første beinøkten i går, og derav tittelen på innlegget hehe. Jeg er sår og støl som om jeg trente for første gang i går. Selve programmet var ikke så spesiellt, det så slik ut:
  • 3 sett leg extensions
  • 3 sett hack squat
  • 2 sett leg curls
  • 2 sett donkey tåhev
  • 2 sett beinpress tåhev
Det som derimot er spesiellt er repetisjonsantallet. Jeg bruker samme vekt på alle sett på en gitt øvelse. Og jeg velger en vekt som jeg SKAL klare over 20 reps med på første sett. Kjører til failure på første sett, så 60-90 sekunder pause før andre sett, igjen til failure. Da klarer jeg som regel litt over halvparten av hva jeg klarte på første sett. Så 60-90 sekunder pause igjen før siste sett. Hvor repetisjonsnivået droppen en nye 30% ca.

Så i dag har jeg gått rundt som om jeg akkurat har lært å gå. Kjørte en kardioøkt etter jobb og gjorde litt ekstra stretching for å få litt fart i blodgjennomstrømmingen. Skulle nok ha spandert på meg noe massasje. Men tok sol istedet hehe. Og jeg kan jo se det positive i det. Det blir værre i morgen hehe.

3 kommentarer:

Cathrine sa...

Sol er fint nå om vintern ja.....:)
Hadde jo oxo dratt til familien om dem hadde bodd en go del nærmere og ikke oppe på nordpolen,hehe....

Cathrine sa...

Ja har oxo inntrykket av at sjokolade er mer enn jenteting.....For meg er jo sjokolade helt orgasmiskt da. Syke greier det der! Har ennå ikke smakt ben and jerrys faktisk,men tenkte teste det ut en dag jeg føler for å skeie skikkelig ut;)

Cathrine sa...

Du har helt rett,hjelper å ha treningsprogrammet og maten som må spises når sånne kjipe ting oppstår. Man kan lixom ikke gi opp da,man er jo mitt oppi å forberede seg til konkurranse og har allerede jobbet en del med det så da kan man ikke bare stoppe. Dermed blir det som du sa en linje å følge som holder deg litt oppe:)

Ja hadde jo vært hyggelig,men spørs om du hadde orket Mr. Henriksen min superaktive ,rampete dobermann,haha;-)