søndag 8. november 2009

Film helg!

Denne helgen har jeg slappet max av. Har blitt en del filmer så jeg tenkte jeg skulle skrive noen små reviews av de.


Første film ut var Surrogates, en sci fi med Bruce Willis i hovedrollen. Med de to tingene sammen så skulle det mye til for at jeg ikke skulle like filmen. Plottet er kort oppsummert som følgende: En gang i fremtiden så utvikler man roboter som mennesker kan styre med tankene sine. De var hovedsaklig ment for at personer med fysiske lidelser skal kunne leve et normalt liv. Men ender opp med at nesten alle i verden har en slik, og lever dagene sine gjennom maskinen. De ligger hjemme i en maskin, mens roboten går rundt og gjør jobben deres, går på fest, har sex (weird!!) etc. Selvfølgelig er det noen som er imot dette, og derfor prøver å ødelegge alle disse Surrogatene.

Den var bra og spennende med et par fine plot twister. De fleste var litt opplagt, men allikavel morsomt. Jeg fikk litt assoiasjoner med I Robot når jeg så den. Men det kan bare være fordi James Cromwell spillte i begge filmene. Og fordi det var om roboter hehe.

Andre film ut var Zombieland som er nok en zombiefilm. Det har vært mange zombiefilmer de siste årene så er vanskelig å vite hva man skal tro før man ser den. Plottet er som du kan forvente, en fyr ble smittet av et virus fra en burger, og vips Zombieland. Vi følger hovedpersonen som er en av de få levende menneskene igjen på jorden. Han har 32 regler han følger og mener det er grunnen til at han holder seg i live. Han går sammen med den ultimate zombiedreperen spillt av Woody Harrelson og vi får mange morsomme scener.

Jeg syn den var veldig morsom, Woody Harrelson er fantastisk. Den er ikke særlig skremmende, men du får litt splatterhumor her og der. Bill Murray gjør en gjesteopptreden som er utrolig morsom, selv om den er kort. Alt i alt anbefales denne på det sterkeste om man vil le litt.

District 9 ble også sett i helgen. Denne har fått veldig gode skyssmål på nett fra forskjellige filmkritikere så hadde sett frem til denne. Plottet er at et romskip har "landet" over Johannesburg og det var fyllt med aliens som blir kallt Prawns (reker). De blir plassert i en ghetto som blir kallt District 9. Menneskene prøver å hjelpe de men det går dårlig, så de vil flytte de til et nytt område, og det her vi kommer inn i filmen.

Filmen er full av spesialleffekter og har en overraskende dyp historie. Jeg sleit litt med å like hovedpersonen, men klarte allikavel å nyte filmen. Mye action, crazye splattereffekter gjør det til en bra film. Men ikke se denne om du forventer en lett film på en søndagskveld. Den har en del dype poeng og sosialkommentarer som gjør den litt tung. Slutten var heller ikke slik jeg liker. Den slutter uten noe skikkelig avslutting og gjør at vi forventer en oppfølger. Når jeg da leser at forfatteren ikke har skrevet noe historie videre men venter å se om filmen blir populær nok før han gjør det så får jeg en litt vond smak i munnen.


Neste film ut var Paranormal Activity som handler om et par som har hatt noe rare hendelser i huset og mannen kjøper et kamera for å prøve å få noe av det på film. Vi ser filmen gjennom dette kameraet noe som ga meg litt Blair Witch flashbacks. Men det var heldigvis ikke så mye dirrende kamera og close ups på snørr.

Jeg likte denne filmen veldig godt. De scenen der paret sover og man ser scary shit foregå i huset så satt jeg og frydet meg. Men jeg ble litt lei av sutringen til damen og at fyren prøvde å være tøffere en toget. Slutten var og ikke helt slik jeg ville hatt den, syns vi fikk se for lite. Men slutten VAR bra. Dette er IKKE en film som bør bli sett seint på kveld, alene, i mørke, i et hus som lager litt smålyder. Da vil du aldri få sove igjen hehe.

Siste film ut var Drag me to hell nok en skremselfilm. Her har du en standar story om en dame som får en forbannelse over seg og prøver å bli kvitt den. I seg selv så kan jo dette være gøy nok. Vi får se mange helt craye splatter/skremsels scener som er litt kule, men de bruke billige triks på å skremme oss. Lyden er lav når samtaler foregår, så man skrur opp lyden. Når Det da skjer noe demongreier så blir lyden enormt høy. Så om man ikke blir skremt av det som skjer på skjermen så kan man regne med å hoppe av den høye lyden.

Jeg syns ikke denne filmen var allverden. Bortsett fra noen av de insane spesialeffektene så var hele greiene rimelig forutsigbar. Kanskje en grei film å se sammen med en som lett blir skremt rett og slett for å le seg ihjel av den personen reaksjoner. Men ellers så kan man fint klare seg uten denne filmen.

6 kommentarer:

cathrine sa...

Ja må virkelig huske de fotegraftipsene dine,haha:) Er du gått over til å bli filmanmelder nå da? ;-)

Stig sa...

Ja ikke glem de! Jeg har råd om det meste hehe.

Litt variasjon i bloggen gjør jo ikke noe vel? Jeg er ikke SÅ spennende at jeg har noe å fortelle hver dag. Så da kan jeg jo hjelpe folk med å velge gode filmer haha.

Anonym sa...

haha, 5 filmer på en helg :P du er rå :P att du gidder...-Kristina

Stig sa...

What? 5 filmer er jo ingenting. Har sett en del flere, men de er gamle så ikke noe å snakke om. Pluss en del tv serier og slikt :D Gidder? Er jo avslappende da!

Cathrine sa...

Ja alle råd er gode...er det ikke det man sier. Humørsteiner,faktisk ikke hørt om men det har dem sikkert ,hadde jo det meste der såååå. Har du humørsvingninger du da,haha? Litt sinnatagg av og til eller? ;-)

Anonym sa...

5 filmer e mye :P d e litt stressende å se film faktisk.. blir så rastløs :P ser aldri film, og hvis eg gjør d så blir d max 1stk (ofte bare en halv :P )
-Kristina