mandag 30. november 2009

Dagens trening

Jeg tenkte jeg skulle logge dagens trening her. Jeg har ikke gjort det før så da passer det jo fint.

I dag var det bryst, skuldre og triceps som var på programmet. Jeg kjører en 3 splitt nå om dagen, så 3 styrkeøkter i uken. Kjører og "høye" repetisjoner. Dvs jeg prøver å få 15+ reps på overkropp og 20+ reps på bein.

Øvelse 1:
Første øvelse er skrå hammer press (hammer er type maskin. Dvs en maskin man hiver plater på). Her kjørte jeg 4 oppvarmingsett der jeg pyramider vekten opp slik at jeg også får vekttilpassning. Deretter kjørte jeg et jobbsett til failure.



Øvelse 2:
Incline benkpress var neste øvelse. Her trengte jeg ikke mer en 2 oppvarmingsett før jobbsettene pga jeg var god og varm fra førsteøvelse. Jeg presterte å legge på 20kg for mye på denne øvelsen! Så jeg løftet av og kjørte noen reps og syns dette var da voldsomt tungt. Jeg la vekten på plass og sjekket. Joda, alt for mye hehe. Så jeg losset av og kjørte på igjen.

Her var det 2 sett til failure. Ingen filming her rett og slett fordi treningspartneren måtte spotte meg. Ville ikke drepe meg selv heller. Etter dette så var jeg ferdig med brystet.

Øvelse 3:
Skuldrene sin tur. Begynte med Hammer skulderpress som jeg liker godt. Kjørte 3 oppvarmingsett bare for å være sikker på at skuldrene var skikkelig varme. Værste som finnes er om man skader skuldrene, da er det så mye man må unngå.

Her var det 2 jobbsett til failure. Klarte faktisk å legge på riktig vekt her, imponerte megselv der.



Øvelse 4:
Da var det Skip Laterals. Dette er en sidehev øvelse som er en blanding av sidehev med manualer og drag til haken med stang. Istedefor å prøve å løfte med henda så prøver man å dra opp med albuene. På den måten får man mest mulig belastning på midterste skulder hodet, og dermed for jobbet med vidden og den fine runde skulderlooken som er viktig å ha på scenen. Den kan være litt vanskelig å få til, men når den treffer så kjenner men den veldig godt.

Her gikk jeg rett på et jobbsettet uten oppvarming, var allerede gjennomvarm i skuldrene.



Øvelse 5:
Første triceps øvelse er en franskpress variasjon der man ligger stangen død mellom hver repitisjon, slik som på markløft. Så da kaller vi den deadlift extensions. Den er veldig tung og god akkurat pga at man ligger stangen død, så man må ned på vektene i forhold til vanlig franskpress. Her kjørte jeg 3 oppvarmingsett før jeg gikk på med 2 jobbsett til failure. Var varm og god, men albuene har alltid godt av litt ekstra varme.



Øvelse 6:
Som siste øvelse på triceps så tok jeg overhead cable extensions. Dette er en god øvelse om man velger å bruke stang, manualer eller kabel. Et oppvarmingsett og et jobbsett til failure her. Trenger ikke mer da tricepsene er helt ødelagt etter forrige øvelse.



Øvelse 7:
Avsluttet styrketreningen med et sett crunch. Kjørte det til failure og det var det. Ikke så veldig spennende så filmet ikke det haha.

Kardio:
Så gikk jeg over til kardioapparatene og kjørte 15 minutter på crosstrainer og 15 minutter på sykkel. Dette filmet jeg heller ikke da å se meg puste og pese i 30 minutter umulig kan være noe som folk liker å se på hehe.

Så det var treningen min. 9 jobbsett til sammen på 3 muskelgrupper. Regner med mange vil sitte å tenke WTF, jeg tar jo mer sett på EN muskelgruppe. Intensitet er tingen her, klarer man å "tømme" seg på få sett så er det ikke behov for mer. Jeg bruker 90 minutter innkludert kardioen. Jeg er veldig nøye på oppvarmingsett på hver øvelse, så noen vil gjerne si at jeg tar mer sett en jeg oppgir hehe.

7 kommentarer:

Cathrine sa...

Det var gutten sin det Stig! Brummer som en bjørn og sterk som en bjørn hehe:)

Martine sa...

Sterkingen:-) Du er i god form om dagen ser jeg,herlig!

Stig sa...

Cathrine: Hehe brummingen kommer litt av seg selv. Jeg prøver ikke å lage lyde, men prøver heller ikke å la være :D

Martine: Takk, formen er ganske så ok om dagen ja. Har planer om å være i god form for ever, så da må man stå på :P

Iris sa...

Grimaser og lyd hører med når man trener hardt!! :) Skulle likt å se flere jenter som turte dette - mer akseptabelt for gutter enn jenter?!

Moro å se videoer av treningen!

Stig sa...

Damer har nok en større tendens til å være opptatt av hva andre mener og tror. Så å lage lyder mens de trener er vel det siste de vil gjøre.

Men jeg har hatt et par kvinnelige treningspartnere og jeg skal love deg at om de aldri laget lyder mens de trente alene, så laget de definitivt lyder med meg som treningspartner. Nå kan det være at de bannet og steikte pga meg da, men det er nå i det minste lyder hehe.

Cathrine sa...

Haha....:) Nei du skjønner det ettersom jeg ser på meg selv som en dyyyyp person,elsker jeg å bruke det ordet i de fleste sammenhenger.

Cathrine sa...

Haha....:) Nei du skjønner det ettersom jeg ser på meg selv som en dyyyyp person,elsker jeg å bruke det ordet i de fleste sammenhenger.