fredag 27. november 2009

Mål og mening

Jeg satt meg ned i dag og så denne korte dokumentaren:

http://www.nfb.ca/film/shredded/

Det en kortfilm hvor man møter noen ungdommer som ønsker å bli store og definert. Vi får høre hvorfor de trener, hva de tror om tilskudd, doping etc. I løpet av filmen får et par av de forståelse for at man ikke kan bli som Arnold og Cutler uten doping og de føler seg lurt. Man får et innblikk i psyken til ungdommer som begynner å trene og hva de tror de vil oppnå bare kroppen blir bedre.

Dette fikk meg litt til å tenke på en kar som begynte å snakke med meg på gymmet her om dagen. Han har trent i 6 måneder og tenker allerede på scenedebuten sin. Jeg vil jo ikke ta fra noen drømmen deres, og prøver alltid å støtte oppunder og gi positiv tilbakemelding. Så jeg ga han litt forsiktig tilbakemelding om å ta tiden til nytte og så viste jeg han litt poseringer og hvordan man f.eks flexer lår for å få skikkelig kontraksjon og får frem cutsene etc.

Jeg er jo i ok form og har en grei størrelse så han spurte hvorfor jeg ikke konkurrerer. Uten å tenke meg om sa jeg som det er at jeg ikke er stor nok. Jeg er jo mye større en denne karen, og så sier JEG at jeg ikke er stor nok. Ops.. Etter å ha snakket litt med han så foreslo jeg at han kanskje skulle tenke på athletic fitness for debuten sin og det virker som om han tok til seg den ideen. Så får jeg håpe at han jobber hardt og gjør en god debut.

Se den dokumentaren jeg linket og si meg hva du syns.

3 kommentarer:

Pinglo sa...

Jeg synes det har vært en trend i det siste om at folk begynner å planlegge scenedebuten sin så fort de ser en biceps i speilet. Men det er jo ikke så rart at folk undervurderer hva som skal til for å klare å hevde seg, såpass liten som sporten faktisk er.

Forsåvidt bedre å høre det i en sånn setting enn å bare stille på scenen og innse at man ikke har noe som helst der å gjøre...

Cathrine sa...

Nice...picture Mr. Muscle:) Det var nok lurt av deg å opplysde typen om det,det er ikke så enkelt å komme seg opp på den scenen nei. Så mye jobb som står bak osv.

Ja fisk er no dritt....Mister jo helt matlysta av den om dagen. Fiskeboller er vel det jeg klarer å få i meg nå...men er jo heller ikke så fristende...blæææ:/

Stig sa...

Pinglo: Ja det er blitt mer og mer slik. Spesiellt har jeg lagt merke til det i bodyfitness. Nå som bedømmingen er som den er så er det flere som syns det er oppnåelig. Men håper de skjønner at det krever mye arbeid og dedikasjon.

På byggersiden er jeg redd det betyr at folk tyr til ulovlige substanser utrolig tidlig i treningskarrieren. Før de har fått et skikkelig grunnlag og arbeidsmentalitet mht trening og kost.

Cathrine: Takk skal du ha, må flexe litt innimellom.

Bare dump fisken om det gir deg problemer. Du har mye proteinkilder som fungerer like bra. Jeg spiser bare kylling om dagen hehe.