onsdag 7. oktober 2009

Min mening om bodyfitness i årets NM

Det har etter helgens NM kommet mange krasse og ufine kommentarer både mot utøverne som ble plassert høyest på pallen, dommerne og dømmingen. Siden jeg følger veldig med på bodyfitness og er veldig fasinert av sporten og utøverne så ville jeg skrive et innlegg med mitt syn på det.

Jeg satt i salen og så på både forebedømmingen og finalen. Det var utrolig mange flotte utøvere og +163 klassen hadde mer påmeldte en noen gang. Så de måtte faktisk kjøre en runde før forebedømmingen der de valgte ut 15 stykk som gikk videre. Dette var jo veldig leit for de damene som ikke kom blant topp 15. BF er en dyr sport å bedrive, både med tanke på foreberedelser, diett og ikke minst disse bikiniene og draktene som kreves. Så jeg syns synd på de damene som bare fikk vist seg frem i et par minutter før de måtte pakke sammen og gå hjem. Så jeg håper at det vurderes å lage flere klasser slik at flere får vist seg frem.

Antall utøvere viser at bedømmingen i BF begynner å bli slik at flere damer føler at de kan prøve seg på scenen uten å måtte ty til utveier de ikke er interessert i. Dette er mye pga innførelsen av Classic Bodybuilding for damer. Det er en klasse mellom BF og Kroppsbygging og bidrar derfor til å definere hvordan en BF fysikk skal se ut. Siden dens innførsel har NKF vært veldig flink med å vinkle dømmingen mer og mer etter IFBB sine regler for BF bedømming. Årets bedømming var den mest korrekte utifra regelboken noensinne i mine øyne. Så all ære til dommerpanelet for å virkelig gjøre jobben sin. Om du ønsker å lese regelboken så kan du laste den ned her IFBB regelbok Bla til side 80 så kommer du til bodyfitness.

En av de mest skjemmende hendelsene på årets NM var når fjerdeplassen i +163cm klassen ble utropt. Da kom det buing og tilrop fra salen om at dommerne måtte våkne og, at de var blinde etc. Jeg har snakket med utøvere og disse tilropene gikk inn på en del av de. Både de som var under og over fjerdeplassen i plassering. Slike tilrop er totalt upassende og utrolig krenkende for de andre utøverne. Man kan selvfølgelig ha sine favoritter, men man bør ha kontroll over regelverket også. En bedre måte hadde vært å rope oppmuntrende tilrop til utøveren, istedefor å rakke ned på alle de andre utøverne. Dette har med normal folkeskikk å gjøre.

Men det var ikke bare på selve NM det kom reaksjoner. På diverse treningsforum rundt om kring har det kommet innlegg og kommentarer som er upassende. Kanskje den mest hårreisende er anklagen om partisk dømming. Og at noen dommere favoriserer visse utøvere. Dette er for det første utrolig krenkende for dommerne, der man tviler på deres objektivitet og kvalifikasjoner som dommere. Men de uttalelsene setter også utøvernes resultater i tvil. Igjen er det mangel på forståelse av regelverket som skinner igjennom på slike kommentarer. Men det viser også at folk rett og slett er ondskapsfulle og mistroende. Min forståelse er slik at når dommerpanelet er fullsatt så luker man ut den høyeste og laveste plassering på hver utøvere. Så OM en dommer skulle ha vært partisk, så vil uansett den personens dømming ikke komme med.

De som kommer med disse anklagene kan umulig ha fulgt med BF de siste årene. La oss ta f.eks Kristine Weber (hun kommer til å hate meg for å bruke henne som eksempel, men men). Hun kom på fjerdeplass forrige gang hun konkurrerte, så der ryker den partiske dømmingteorien ut vinduet med en gang. Hun ble fortalt at hun trengte bedre rygg og litt mer hardhet for å få høyere plassering. Hun gjorde dette og ble belønnet med høyere plassering. Rikke Ekren vant vårens konkurranser, som var første konkurranser som også hadde Classic bodybuilding for damer. Så da tok NKF tak i BF bedømmingen og rettet den mer mot reglementet. Siden den tid så har Rikke forbedret muskelaturen sin betraktelig. I tillegg til å forbedre sceneopptreden sin. Så det var en fortjent andreplass.

Jeg syns det er viktig med diskusjoner om bedømming, det viser interesse for sporten. Men om det ikke kan gjøres saklig så bør den ikke gjøres i det hele tatt. Personangrep og usakligheter hører ikke hjemme noenplass.

11 kommentarer:

Marthe sa...

Helt enig, og veldig godt skrevet!!
Vet du, jeg syns så synd på 1ste og 2dre plassen i NM i +163 BF, tenk å vinne også får man den reaksjonen fra publikum?! .. Helt forferdelig... Jeg vet ikke engang hvordan jeg ville følt meg om det var meg...

Pinglo sa...

Jeg ble rasende da jeg oppdaget reaksjonene fra salen når vinnerne ble annonsert. Makan til ufinhet. At man i et øyeblikks frustrasjon kan si ting man angrer på har jeg full forståelse for. Men når folk spyr ut denne dritten i artikkelform og på forum senere også, blir jeg mer skeptisk. Nå skal det sies at en god del av dem som har uttalt seg hardest har gått hen og moderert sine uttalelser, og det skulle bare mangle...!

Er også enig med at det burde deles opp i flere underklasser når det er så mange deltagere. I tillegg synes jeg NKF burde snust på muligheten for Fitness Five konkurranser i Norge :P

Hilde sa...

Bra skrevet, og er helt enig. Jeg skjønte ikke fusset da jeg satt og leste reglene, men men..

Kristine fortjente definitivt seieren!!

Anonym sa...

usportslig. Det som også er usportslig er når noen drar for å se på nm i kroppsbygging og fitness, for deretter å rakke ned på utseende til utøvere på for eksempel facebook. Jeg blir mildt sagt forbanna når jeg leser kommentarer om hvor stygt det er med definerte muskler på en kvinnekropp som står på en kroppsbygger scnene. FY faen det blir for dumt... Hold dere hjemme å bak kaker istedet for da dumme kjærringer, så¨slipper dere å se det....Yvonne

Anonym sa...

Yvonne: Bedre å være tynnfeit enn å se ut som en mann i trynet.

Stig sa...

Oppfør dere i bloggen min, slik skitkasting hører ikke hjemme noenplass. Dette er jo AKKURAT hva jeg snakker om i innlegget.

Marthe: Ja tenk å besudle den fantastiske følelsen det må være å nå et slikt mål. Står der og er stolt og så hører du slik buing. Uff.

Pinglo: Det er nok mange av de som uttaler seg som ikke har kontroll på reglene. Og når de blir konfrontert med det så er svaret "slik er det ikke i utlandet."

Hilde: Ja akkurat. Leser man reglene så ser man at dømmingen er akkurat som den skal være.

Cathrine sa...

Tusen takk for de fine bildene,hva skulle jeg gjort uten deg,hehe. Veldig takknemlig for det. Har jo vært innom her ett par ganger men nå lover jeg å legge igjen spor. KLEM:)

Cathrine sa...

Ja kjempeglad for de bildene ble jeg...foresten kjempeflott innlegg du skrev her. Enig i det meste du sier. Veldig flink å skrive og i det hele tatt:)
Fikk selv en kommentar på bloggen som min om at jeg var elendig til å posere og i dårlig form + at jeg måtte holde kjeften min før jeg hadde jo ikke engang kommet til finalen men jeg har heller aldri påstått at jeg skulle det heller så fatter ikke hva hun bablet om.Tror hun må ha lest profilen min på i form og missforstått så til de grader. Dama selv hadde jo ikke peiling og jeg skal ikke gå innpå hvordan hun så ut, men hun var ikke inne i idretten for å si det mildt.På forsia på bloggen hadde hun en header av en skikkelig fitnessfrøken men lenger ned så jeg jo at det ikke var henne. Bare sletta hele kommentaren jeg.

Anonym sa...

Nå var ikke jeg og så NM dette året, men fikk med meg Stavanger Open og synes dømmingen var veldig bra på bygging og litt so so med CB. Men oppover årene så har det alltid vært en viss trynefaktor, og dersom du skulle komme fra et sted et godt stykke utenfor tigerstaden. Så skal du være betydelig bedre en gamle kjendte utøvere.... Og at den slovaken slo jørgen Corneliussen i stv open var jo latterlig spør du meg! Men i en sport der subjektiv vurdering ligger til grunn vil alle ikke være enig uansett.... Nivået blir bare bedre og bedre og det er ikke lett å være dommer heller!

Stig sa...

Cathrine: Bare hyggelig det vet du. Tar jo bilder av de jeg kjenner, alltid gøy å få se scenebilder av seg selv.

Konstruktiv kritikk er en ting, det setter vi alle pris på. Men i det norske kroppsbyggings og fitnessmiljøet så er det veldig lite samhold føler jeg. Så veldig mange vil heller være negativ og rakke ned på andre en å kanskje gi de et par velmenende råd.

Anonym: Jeg var ikke på Stavanger Open men så det live på nett. Jeg syns og dømmingen så veldig grei ut der. Du mener det er stor trynefaktor i miljøet? Jeg personlig velger å tro at det ikke er slik. At dommerne faktisk er profesjonelle nok til å skyve vekk følelser.

Vi får se når dommerprotokollene kommer ut om det var noe sprik. Byggingen pleier å ha en noenlunde grei protokoll. Men i bodyfitness har det de siste årene sett ut som bingo og lottoblanketter. En dommer gir utøveren førsteplass, mens neste gir samme person sjetteplass. Så håper dommerne blir mer samkjørt etterhvert.

Anonym sa...

anonym: Mulig du syns det, og mulig den var myntet på meg, men jeg skjønner forøvrig ikke hvor tynnfeit kommer inn i bildet. har jeg sagt noe om det her? Det er nettopp sånne kommentater jeg syns man skal la være å slenge til utøvere. Er det virkelig for mye forlangt å ha litt respekt for de som står på scenen? Uansett om det er BF jenter eller byggere... Men klart.. slenge dritt er sikkert morsomt det når man kan skule sin identitet. Yvonne:=)..