tirsdag 20. oktober 2009

Diett

Jeg ble spurt om å skrive litt om hvordan jeg spiser, så tenkte jeg skulle prøve å fortelle litt om det. Jeg har hatt fast kosthold/diett siden 1999. Da begynte jeg å lese og lære om hvordan man skulle spise for god framgang. Frem til det hadde jeg spist som en normal person og resultatene på treningen reflekterte det. Ved å øke proteinntaket og ha kontroll over kalorimengden så fikk jeg raskt mye bedre resultater.

Jeg har for det meste spist såkallt "old school." Høyt protein, lavt fett og moderat karbohydrater. Når jeg deffet så reduserte jeg karbohydratene betraktelig. Det jeg merket var at for meg så fungerte jeg mye bedre med lite karbohydrater. Min beste framgang kom alltid når jeg var på deff (kaloriunderskudd) og spiste lite karbohydrater.

Så jeg spiser nå en Timed Carb Diet (TCD). Her fjerner man kroppens foretrukne energikilde (karbohydrater) og tilfører nok fett i dietten slik at kroppen vil gå over til å bruke fett som energikilde. Men det er ikke en ketogen diett, man tilfører karbohydrater i kosten på de punkten hvor de trengs mest, og på tidspunkt hvor det er minst sjangs for at de vil bli lagret som fett. Dvs rett etter styrketrening. Jeg har også lørdag som refeed/karbdag. Da fjerner jeg fettet fra kosten og spiser bare proteiner og karbo. Dette gjør jeg for å øke Leptin nivået i kroppen og fylle glykogenlagrene.

Jeg spiser 7 måltid om dagen der all maten blir veid. 4 måltider med kylling, nøtter og salat og 3 måltider med Activate Pro Blend med rapsolje. På treningsdager så inntar jeg en Waxy Maize shake rett etter trening. 15-20 minutter seinere inntar jeg en Reflex Micro Whey shake med havregryn. Jeg vet det er mye skriverier om at antall måltider ikke betyr noe, og at kalorimangde er alt som gjelder. Men personlig så har jeg spist mange måltid i så mange år at kroppen min gir meg kraftig beskjed når jeg lar det gå for lenge mellom hver gang jeg spiser. Jeg lurer og på om ikke det kan ha noe innvirkning på div hormonnivå i kroppen.

Så slik spiser jeg. Kroppen trives veldig godt med denne dietten og jeg har spist slik de siste årene med veldig gode resultater. Til venste ser du meg fullbulket på 120kg. Jeg bulket meg opp slik etter NM i 2006 for å se om å legge på seg så mye hjalp på muskelveksten. Det gjorde det, men det var ubehagelig så det skal jeg ikke gjøre igjen. Til høyre ser man hvordan jeg så ut 1 år seinere på 90kg. Da hadde jeg brukt Timed Carb Dietten. Følte meg mye bedre og ikke minst så bedre ut. Etter det har jeg beholdt formen og sakte men sikkert lagt på meg litt muskler.



4 kommentarer:

Cathrine sa...

Haha,go ide Stig:-D Det er bra at du holder deg til bukser uansett årstid :)

Pinglo sa...

Er det Skip som setter opp kost også, eller er det bare treningen?

Stig sa...

Skip utformer kosten ja. Han er en contest prep fyr så kost er hans spesialitet og det vi betaler han for.

De som lurer på hvem jeg snakker om så er det en kostholdsekspert jeg bruker. Eller som det er blitt så populært å kalle det; Coachen min.

Teamskip

Therese sa...

Må vel si at man liker Stig anno i dag framfor bulk-stig...!