mandag 26. mai 2008

Periodisering

Denne uken er jeg på en såkallt "cruise". Det betyr en treningsperiode med redusert intensitet. Dette gjør jeg for å gi kroppen litt ekstra tid til å restituere seg. Periodisering av trening er viktig for alle som trener hardt og regelmessig. Man kan gjøre det på mange måter. Selv har jeg prøvd å ta meg totalt fri fra trening. Dette er veldig behagelig og avslappende for meg, men når jeg begynner på trening igjen så er kroppen blitt helt daff. Og det tar meg 2-3 uker å komme tilbake på styrkenivået jeg var før fri perioden. Så dette gjør jeg bare visst jeg virkelig er utslitt eller om jeg har en liten småskade.


Det jeg har funnet ut at fungerer for meg, er å trene 3 småøkter i hver av cruise ukene mine. Disse treningene er helt uavhengig av mitt normale treningsprogram. Jeg bare leker meg med litt lettere vekter og gjerne noen øvelser jeg ikke bruker i programmet mitt ellers. Jeg opprettholder både diett og kardio i denne perioden. Jeg tar de ganske ofte, trener en 6-8 uker mellom hver cruise. Så det holder som regel med 1 uke.

Var et flott vær i helgen. Som bildet viser så ser man at det var 40 grader utenfor vinduet mitt haha. Det var riktignok i solen, men men :D Nå er det meldt 24 grader neste helg. Så sommeren er absolutt på vei! Det er en fin ting, bortsett fra når det gjelder trening på et gym uten air conditioning hehe. Blir en varm behagelse. Men nå som jeg bør i Tønsberg så finnes det jo flotte sandstrander man kan gå og "kjøle seg ned" på.

Ingen kommentarer: