torsdag 22. mai 2008

Fordommer

Som kroppsbygger og en som er glad i å trene for å forandre fysikken. Så er det vanlig å høre forskjellige kommentarer og meninger om dette. Det virker som alle har en mening, og vil helst fortelle deg den så ofte som mulig. Jeg har sluppet heldig unna dette. Mye pga høyden min, jeg ser mer atletisk ut en kroppsbyggeraktig. Men har hørt "du vil vel ikke bli så stor" en del ganger. Og etter jeg flyttet fra hjemstedet mitt, så ble jeg fortalt at folk hadde spurt treningspartneren min om jeg hadde begynt å bole. Jeg bryr meg ikke noe om hva folk mener og sier, så det har aldri påvirket meg.

Men jeg kom over denne tråden på Kvinneguiden.no sitt diskusjonsforum. Med tittelen Hva tenker du om svært muskuløse menn? Her leser jeg at kvinner har utrolig med fordommer rundt dette. En rask gjennomgang finner bl.a disse:

    • Store muskler betyr at man er dum
    • Store muskler betyr at man har liten selvtillit
    • Store muskler betyr at man boler
    • Store muskler betyr at man er harry
    • Store muskler betyr at man utvikler melkekjertler (hæh?)

Så det er tydelig at det er ikke mye positivt å ha store muskler. Hm, kanskje påtide å bytte sport hehe. Nei jeg tror dette bare beviser hvor lite mange respekterer andres valg til å bedrive det man liker. Stereotypen lever visst fremdeles, og jeg tror dette er noe som ikke kommer til å forandre seg med det første.

Hadde en god treningsøkt i dag. Trente alene og da ble det litt skummelt med noen av de tyngste vektene, men overlevde nå heldigvis. Men det var IKKE pga utstyret. Manualene jeg skulle bruke på en øvelse var helt skjeive. De var tydeligvis blitt sluppet i bakken og ikke tålt det. Ikke noe særlig bra kvalitet Pga dette, så var de skikkelig ustabile hehe. Men jeg klarte meg uten å miste de i ansiktet heldigvis.

Ingen kommentarer: