torsdag 29. april 2010

Tomt for kylling!

Jeg pleier å kjøpe disse First Price 2kg posene med frossen kylling da jeg spiser 1kg kylling om dagen. Det er billig og praktisk mtp tid brukt på kjøkkenet da jeg steker 2kg i slengen. Men nå har Tønsberg vært TOM for disse posene i en uke. Noe som har gjort at jeg har måtte ty til "fersk" kyllingfilet som er mye dyrere og i mye mindre pakker (ja jeg kan jo kjøpe flere pakker. Men de kommer i 650g og 300g pakker. Hvem kom på disse tallene?)

Dette gjorde sitt til at jeg tenkte jeg skulle lage meg et eggmåltid av gammelt av. Men slapp av, jeg skal ikke gå fitnessblogg-gal og poste bilder av min fantastiske matlaging. Jeg satt meg ned for å regne litt ut hvor mye jeg trengte å tilbrede for å få den riktige sammensetning av næringstoffene. Sist jeg spiste egg fast så kjøpte jeg 5l dunker med frossen eggehvite, så jeg husket ikke helt hva det tilsvarte i vanlige egg.

Etter litt om og men kom jeg frem til det følgende:

- 1 helt egg
- 15 egehvitter

Nice.. Så jeg valgte heller å lage speilegg av et helt egg og hardkokte 5 egg,  pillet ut plommene og spiste hvitten. For å få riktig mengde protein så drakk jeg en liten proteinshake i tillegg. De smarte av dere vil nok sikkert tenke at det hadde nok vært litt lurer å blande litt proteinkilder, da hadde jeg ikke trengt 15 egg. Men saken var jo at jeg hadde lyst på egg!

Jeg kom til å tenke, hva om jeg istedefor å spise mine daglige 7-8 måltider gikk ned til 3-4 måltider. Nå om dagen er jo det så mye snakk om dette. Om at antall måltider ikke betyr noe, at det eneste som teller er kalorimengden etc. Så hva om da en kar som meg, skulle spise den samme mengden på 3-4 måltider som på 7-8. Da hadde dett blitt et 30 egg måltid! Måtte ha leid inn noen som kunne skrelle eggene for meg da ihvertfall.

3 kommentarer:

Marthe sa...

Firstprice (ikke fryst, men "fersk") 1300gr, 118kr på kiwi :)

Stig sa...

Takk for tipset. Har sett på de kyllingene men jeg syns de ser nasty ut hehe. Men kjøpte en pakke i dag, så får vi se om jeg overlever :D

Axel sa...

Euroshopper, 2kg for 117kr på Rimi ;) Voldsomt svære fileter også.... :)